5.6.2015

Mummola ja jäätelö

Vietin lasten kanssa pari päivää mun vanhemmilla, kun äiti onnistui saamaan kaksi lomapäivää keskelle viikkoa. Olipa kivaa! Ei oltukaan pääsiäisen jälkeen ehditty siellä käydä, joten oli jo aikakin. 

Oli kiva jutella äidin kanssa kaikenlaista, syödä jonkun muun valmistamaa ruokaa, olla tekemättä kotitöitä (jotain ruokapöydän siivousta lukuunottamatta) ja ottaa vähän rennommin lastenhoidon kanssa. Lapsetkin tykkäsivät kovasti, kuten aina. 

Kaikenlaista tuli puuhailtua, käytiin mun mummoa moikkaamassa (sain siltä mun ukin itse takoman kynttilänjalan -ja unohdin mokoma sen tietysti mummolaan! Toivottavasti äiti muistaa sen joku kerta mulle hakea), kaupungilla, lapset leikkipuistossa mummon kanssa (sillä välin mä nukuin) ja tietysti leikittiin mummolassa.

Eilen oli Puolustusvoimain lippujuhlapäivä ja sen kunniaksi Mannerheimin salonkivaunuun pääsi sisälle tutustumaan (se on mahdollista siis vain kerran vuodessa, lippujuhlapäivänä). Lapset siitä eivät niin ymmärtäneet, mutta minä ja äiti ei oltu vielä yhtenäkään vuonna onnistuttu siellä käymään, joten nyt päätettiin käydä se ihmettelemässä. Että onpahan nyt sitten sekin nähty. Poikasen mielestä hienoa oli asemalla pysähtynyt IC-juna, jolle se kovasti vilkutteli ja huuteli "iippaa, nuna!"

Lapsille oli luvattu, että pääsevät jäätelölle. Kun sitten kaupungilla oltiin, niin käytiin Spice Icen jätskeillä. Olin hölmö ja otin itsellenikin (en juurikaan tykkää jäätelöstä, mutta kunnon suklaajäätelö kinuskikastikkeella on kyllä hyvää). Hyvää oli mutakakkujätski ja kinuskikastike, mutta kuten arvata saattaa, Poikasen mansikkapallosta jäi yli puolet syömättä, Isosiskon mutakakkujätskipallosta vajaa puolet ja Pipanaisen sateenkaarijätskistä noin puolet (ei ole kovia jätskinsyöjiä meidän muksut). Me sitten äitini kanssa urheasti syötiin lastenkin jätskit... 

Edellinen jätskiyliannostus mulle osui maanantaina. Tytöt pyysivät päästä kirpparille, ja lupasin, että voidaan ajella kaupunkiin, missä on iso kirppari. Pipanainen bongasi Citymarketin mainoksesta tarjousjätskejä ja kinusi niitä. Lupasin, että jos kirpparireissu ja ruokaostokset hoituu reippaasti, niin voidaan ostaa tarjousjätskit (toisin kuin tästä postauksesta voisi luulla, meillä syödään jäätelöä ehkä joka toinen kuukausi). Kivaa oli ja hyvin meni, joten lapset saivat valita itselleen euron jäätelöt. Jokainen valitsi Jättis-tuutin. Niitä sitten suurella hartaudella kotona jälkiruoaksi syötiin, mutta tietenkään kukaan ei jaksanut omaansa kokonaan. Onneksi mulla ei ollut itselläni jäätelöä, sillä söin sitten lasten pehmenneitä jätskinloppuja noin puolentoista jättiksen edestä. En tosiaan juurikaan tykkää jäätelöstä, ja puoliksi pehmenneestä vielä vähemmän, mutta en raskinut heittää niitä roskiinkaan. Olisi ehkä kannattanut, sen urakan jälkeen oli kyllä ällö olo.

No, nyt on tän kesän jätskit sitten syöty, ainakin mun osalta :)

Tänään tultiin aamupäivästä kotiin. Kotosalla puuhailtiin pihalla ja hommailtiin kaikenlaista pientä. Mä keräsin satoa takapihalta: nokkosia ja raparperia. Molemmat kasvaa paremmin kuin hyvin. Ihanaa, kun on oma piha, josta kerätä talveksi herkkuja! Lapset olivat niin väsyneitä reissun jälkeen, että viimeinenkin oli unessa jo 19.20. Saattaapi olla aikainen herätys edessä huomenna... Huomenna on sitten vuorossa pikainen reissu mummilaan, kun siellä juhlitaan kälyn valmistumista sairaanhoitajaksi. Kiva päivä siis tulossa huomennakin.

Ja enää viikko, niin saadaan isi kotiin!

2 kommenttia:

  1. Heh, mulle on aika tuttu juttu, ettei lapset jaksa syödä, vaikka olis minkälaista herkkua. Esim. jos tilataan pitsat, niin tilataan yksi mun miehelle ja yksi meille tytöille keskenään syötäväksi. "Ikävä kyllä" jätskit jaksavat yllättäen syödä aina kokonaan, eikä äidille jää mitään ylimääräistä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on aika valikoivaa herkkujen syönti. Tosin mun täytyy myöntää, että olen sen verran herkkujen perään, että usein otan itsekin, vaikka arvelisin, että saan lasten tähteitä syötäväksi. Voi sitten hyvällä syyllä syödä itse vähän enemmän... :)

      Poista