27.6.2013

Voihan riita.

Me saatiin Miehen kanssa tänään riita aikaiseksi. Niinkin naurettavasta syystä, kuin että Mies tilasi puhelinmyyjältä mulle lahjaksi lehden. Mulla on siis 30-vuotissynttärit tuossa loppukesästä, ja Mies ajatteli (näin jälkikäteen ajateltuna ihan fiksusti), että kun sopiva myyjä sattui soittamaan, niin hänpä nyt tilaa vaimolle lehden, josta tietää, että mä pitäisin.

Vaan pieleenpä meni. Syystä, että
a) mä olen Mieheltä (avoimesti ja moneen kertaan) toivonut synttärilahjaksi sitä, että joku pesee mun puolesta ikkunat, lattiat ja keittiön kaapit. Mies on osan hommista delegoinut äidilleen (kuinkas muutenkaan), eikä siinä mitään. Silti, se on se, mitä mä synttärilahjaksi toivon, ja sillä siisti. En halua koruja, en mitään tavaraa (kun en mitään tarvi. Paitsi koruporan mä haluisin), enkä mitään romanttista, vaan ihan vaan siistin kodin.
b) vastustan puhelinmyyntiä. Musta puhelinmyynti on vähän moraalisesti arveluttavaa siksi, että siinä päätös pitää tehdä niin nopeasti ja vain sen perusteella, mitä kuulee. Jos saa käteensä paperisen tai vaikka sähköpostiin kirjallisen mainoksen, niin ainakin voi miettiä seuraavaan päivään ja lukea pienetkin präntit moneen kertaan. Ihan periaatteen vuoksi en osta mitään puhelimessa.
c) se sattui olemaan sama lehti, jonka tiedän mun sisarusten aikovan tilata mulle synttärilahjaksi.
d) jostain syystä tuntui pahalta, et Mies hommaa lahjan tolleen hetken mielijohteesta joltain puhelinmyyjältä. Tulee vaan ja sanoo, et "tilasin nyt sit sulle lehden synttärilahjaksi". Hölmöähän se on (ja ekstrahölmöä tässä tapauksessa, koska Mies oli kumminkin laittanut korvan taakse, mitä lehtiä mä nyt ylipäätään olisin kiinnostunut lukemaan, eli olis kai pitänyt olla otettu), mutta kivemmalta tuntuis, jos se olis miettinyt, mitä haluis lahjaksi antaa ja sitten päätynyt tuohon lehteen.

Lehdessä sinänsä ei ole mitään vikaa, ja olin ihan ilahtunut, kun mun sisko kerran mainitsi, että ovat ajatelleet sen mulle synttärilahjaksi tilata. 

No mitä mä tein? Ensin haukuin Miehen ja sitten peruutin tilauksen heti saman tien.

Loppuilta menikin aika kireissä tunnelmissa. Nyt harmittaa, et reagoin tolleen. Miehellä oli ihan hyvä tarkoitus, kyllähän mä sen ymmärrän. Osittain ärsytti siksikin, kun mun mielestä Mies on liian lepsu puhelinmyyjien kanssa. Ja hyvänen aika, jos tilaa jonkun lehden, niin pitää odottaa, että on oikeasti hyvä tarjous ja joku järkevä tilaajalahja päälle! Ja kun tiedän, et jos mun sisko tilais sen mulle, niin se sais itelleen ihan tosi hyvät lahjukset. 

No, joka tapauksessa, ihan typerä riita ja ihan mun syytä. Syytän tätä hellettä siitä, että palaa päreet ihan ihmeellisistä asioista...

2 kommenttia:

  1. Terveisiä tyhmien riitojen kruunamattomalta kuningattarelta.

    Noi harmittaa - on itsekin tylsää suuttua siitä, että toinen tavallaan tarkoittaa hyvää, mutta sulla on kyllä loistavat perustelut.
    Etenkin toi, ettei periaatteessa "isoon" lahjaan käytetä varsinaista suunnittelutyötä...argh! Ja mua on noissa lahjajutuissa ärsyttänyt myös se, että Käytännön Mies usein ignooraa mun toiveet täysin, koska en naisparka paremmin tiedä mitä tarvitsen.

    Noh, toivottavasti rauha maassa ja saat luettavaa ja muita mieluisia lahjoja.

    VastaaPoista