7.2.2013

Synnytyssuunnittelukäynnillä

Kävin tänään siellä äitiyspoliklinikalla synnytyssuunnittelukäynnillä. Oli kyllä maailman turhin käynti. Kätilö oletti ilmeisesti, että mulla on kauhea synnytyskammo ja alkoi kysellä kaikenlaista suunnitellusta sektiosta (joo ei kiitos, ei todellakaan!) sun muusta. Sanoin sille, että mun mielestä terkkari on ollut enemmän kauhuissaan kuin mä. Et joo, jännittää sairaalaan ehtiminen, mut ei mitenkään tavattoman paljon.

No sit lääkäri oletti, et mä olen kauhuissani ja haluan käynnistyksen tms. Joo, ei kiitos. Sanoin sillekin, et kyllä mua tietysti jännittää, mut ei tässä mitään kauheaa kammoa ole. No, katsottiin nyt sit kuitenkin kohdunsuun tilanne ja painoarvio. Kohdunsuun tila oli kuulemma aika hämmentävä, kohdunkaulaa (?) oli vielä muutama sentti jäljellä, mikä viittaisi siihen, että synnytys ei ihan lähiaikoina ala, mutta toisaalta kohdunsuu oli jo auki enemmän kuin kahdelle sormelle, mikä taas viittaisi siihen, että synnytys voisi olla lähipäivien ohjelmassa. Eli lääkäri totesi sitten vaan, että ei tästä oikein voi mitään sanoa. Painoarvio oli tällä hetkellä 2900g, kuulemma hoikanpuoleinen lapsi tulossa. Katsotaan nyt, kuinka kauan se tuolla kohdussa vielä itseään kasvattelee. 

Jäi tosi turha olo koko reissusta, vaikka mitäpä siellä nyt olis sanottu. Sen ne sanoi, mitä oletinkin, että ei ole mitään syytä olettaa, että tää synnytys olis olennaisesti edelliskertaa (4h) nopeampi ja että sairaalaan vaan heti kun synnytys alkaa, vaikka sitten varmuudeksi, mut ei ole mikään tulipalokiire, ellei itsestä siltä tunnu... Joo justiinsa. Ärsytti vähän, kun sekä kätilö että lääkäri (ymmärrettävää kyllä) oletti, et mulla on kauhea paniikki ton synnytyksen kanssa tms. Ei mulle olis tullu mieleen edes mitään synnytyssuunnittelukäyntiä haluta, jos ei terkka olis ollut siitä niin tohkeissaan... 

Että näin täällä.

2 kommenttia:

  1. Mulla oli myös tosi nopee synnytys ja ne pelotteli jo sillon, että seuraava lapsi tulee lujaa :D Ihania viimesiä viikkoja!

    VastaaPoista
  2. Mulla oli siis eka synnytys 8h ja toinen 4h, eli periaatteessa ei ole mitenkään oletettavaa, että ne jatkossakaan tuosta 4 tunnista mitenkään olennaisesti nopeutuisi. Suvussa on syöksysynnytyksiä, joten musta toi 4h on ihan riittävän pitkä aika :) Mutta ainahan se synnytys vähän jännittää.

    VastaaPoista