6.8.2014

Loman loppu

Kesäloma on loppu. Olisihan tuota vielä pidempäänkin lomaillut. Kesä on ollut kiva. Mullahan nyt "lomailu" jatkuu, mutta huomenna alkaa Isosiskolla eskari ja Pipanaisella hoito, joten varsinaisesti loma on nyt tässä. 

Yritän summata kesäloman kolme viimeistä viikkoa lyhyehkösti.

Kävin lasten kanssa mun siskolla, taidettiin olla 4 päivää. Siskon mies oli työreissussa, joten meidän kokoonpano oli 2 aikuista ja 6 lasta (6v, 6v, 3v, 2v, 1v, 3kk). Touhua riitti, kivaa oli, selvittiin hengissä ja vammoitta. Lapset tekivät pahuuksia vain kohtalaisesti, Pipanainen meni portaissa nurin, sisko leikkasi ruohon ekaa kertaa elämässään, säät suosi. Onnistunut lomareissu kerrassaan.

Sen jälkeen oltiin kotona ruhtinaalliset kaksi päivää ja mentiin taas. Lähdin siis lasten kanssa seuraavaksi mun vanhemmille viideksi päiväksi. Mummolassakin oli kivaa. Säät suosi edelleen (sikäli kun paahtavaa hellettä pitää hyvänä säänä. Alkukesän kylmyyden jälkeen olen sitä mieltä, että mieluummin kuitenkin helle), lapsilla oli mukavaa tekemistä, puuhailtiin niitä näitä, oli kiva nähdä myös mun mummoa (ainut isovanhempi, jota mulla on enää hengissä) jne. 

Sitten olikin Miehellä vielä yksi vapaa viikko. Mulle iski armoton siivousvimma, joten pari päivää Mies vahti muksuja ja mä siivosin (sekä yksin että Isosiskon suosiollisella avustuksella -siitä on jo ihan oikeasti apua) kaappeja yms. Käytiin koko perheen voimin mustikkaretkellä, joka meni yli odotusten ja saalistakin saatiin viitisen litraa. Miehen kanssa käytiin päiväseltään Tallinnassa, josta Mies löysi mulle mun toisen siskon häihin mekon, jota piti pienentää vaan vähän. Roudattiin kotiin sipsejä ja marsipaanikarkkeja. Jäi harmittamaan, ettei roudattu myös viinereitä. :)

Nuorempi mun siskoista meni naimisiin. Häät olivat tyylikkäät, mutta rennot. Hääparin näköiset pienet, kivat häät. Ei mitään jäykistelyä tai sellaista tunnetta, että on vaan haluttu tehdä häistä iso show. Oli ihana juhlistaa näiden kahden lupautumista toisilleen. Isosisko, Pipanainen ja siskonpojat olivat morsiustyttöinä ja sulhaspoikina, minkä kunniatehtävän he (vanhempiensa pahoista ennakkoaavistuksista huolimatta) hoitivat oikein hyvin ja suloisesti. Minä ja isompi pikkusiskoista laulettiin hääparille, joka kuunteli silmät kosteina (ehkä laulun merkityksestä johtuen, toivottavasti ei ainakaan siksi, että korviin sattui). Ruoka oli hyvää.

Nyt meidän sisarusparvessa (kolme tyttöä ja poika) on kaikilla eri sukunimi.

Häistä mun sisko (ei se naimisiin mennyt vaan se toinen) tuli lapsineen meille pariksi päiväksi keittiöremppaa pakoon. Oli kivaa, serkukset tekivät tihutöitä, pienemmät viihtyivät marjapensaassa karviaisten ja viinimarjojen parissa, käytiin pariin otteeseen uimassa, lapset leikki myös ihan nätisti, yksi ystävä kävi lapsineen meillä kylässä.

Ja nyt sitten tänään ajateltiin juhlistaa jotenkin viimeistä lomapäivää. Isosiskon toive oli ajella junalla ympäriinsä. Pipanainen toivoi, että mentäis eväsretkelle vuoren huipulle ja sitten kierittäis sieltä alas. Toisena vaihtoehtona se ehdotti, että syötäis pitsaa. Lähdin sitten lasten kanssa junalla lähikaupunkiin ja tavattiin Mies asemalla sen töiden jälkeen. Käytiin PizzaBuffassa syömässä, kaupassa ja tultiin kotiin. Että sellainen juhlistus :) Me kuljetaan junalla tosi tosi harvoin, koska yleensä ei päästä junalla minnekään, tai vähintään auto on kätevämpi ja halvempi. Joten junamatka (vaikka tuollainen lyhytkin) on lapsille elämys. 

Siinä se loma sitten oli. Vähän on haikea olo, koska nyt alkaa taas aikataulutetumpi arki, ja ensi kesään on pitkä aika. Onhan tässä toki kesää jäljellä, mutta silti. Ensi kesänä elämä on taas erilaista, kun lapset ovat isompia. 

Huomenna tosiaan Isosisko aloittaa eskarin (se on meillä ala-asteen yhteydessä) ja Pipanainen jatkaa osapäivähoidossa, uudessa ryhmässä. Mulla oli perinteinen säätö hoitokasseja pakatessa, puolet varusteista tuntuu olevan väärää kokoa tai hukassa. Huh. Eipä tässä muuta kuin herätyskello soimaan :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti